۱۳۸۹ آبان ۳۰, یکشنبه

ما مشکل ساز و شما مشکل گشا- آرمان منوچهری

(نقدی بر گفته‌های خیرالله مرادی؛ رئیس اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان)

رادیو زمانه در طی مصاحبه‌ای که با مهندس خیرالله مرادی؛ رئیس اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان انجام داده‌ و در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۸۹انتشار یافته‌ است، برخی از رویدادهای مربوط به آتش سوزی های مناطق کوردنشین را به بحث گذاشته‌ است. در این نوشتار سعی بر آن شده‌ است که با توجه به گفته‌های ناصحیح ایشان که از مشرب دروغ پردازی های دولت وی نشأت گرفته‌ است، حقایق را شفاف سازی نمایم.
مسأله‌ی سوزانیدن جنگل های مناطق کوردنشین در راستای به انحراف کشانیدن حقوق بر حق ملت کورد انجام می گیرد، همان حقوقی که گوش دیکتاتوران از شنیدن و یا از پذیرفتن آن کر است..! مبارزه‌ با یک ملت، مبارزه‌ با خواسته‌های آن ها، همواره‌ جزء برنامه های کوتاه‌ مدت و دراز مدت حاکمان مستبد بوده‌ است و برای نیل به این هدف از هیج کوششی دریغ نکرده‌اند.

آقای مرادی در پاسخ به اولین سؤال و اعتراف به اینکه در سال جاری آتش‌سوزی‌هایی در تمام جنگل‌های استان کردستان داشته‌ایم، چنین بیان می کند که؛ الان وضعیت این آتش‌سوزی‌ها به‌ گونه‌ای است که به‌ ندرت اتفاق می‌افتند و خوشبختانه با توجه به فصل و سردی هوا و هم‌چنین بارندگی‌های اخیر، در استان داشتیم، آتش‌سوزی‌ها بسیار فروکش کرده‌اند. تا جایی که از نبود کامل آتشسوزی ها خبر می دهد. اما از جناب مهندس خواهانیم که با همان ماشین خویش روزی که ایشان تاریخ انتشار مصاحبه‌اشان بوده‌ است، دست زن و بچه‌اش را بگیرید و به این مناطق (جنگلهای اطراف روستای انجیران، جنگلهای کوه میراجی، جنگلهای اطراف روستای نی، جنگلهای اطراف روستای احمد آباد سروآباد) که دقیقا در همان روز توسط نیروهای مزدور شما سوزانیده‌ شده‌اند، تشریف ببرید و این فجایع را ببینید..
در ادامه ایشان در مورد دلایل این آتش‌سوزی‌ها توضیح می دهد و چنین بیان می کند که:
دلیل اول را خطای سهوی بیان می دارد، حالا شاید این سهوی یک مورد، دو مورد، یا اینکه678 مورد تا 29 آذر ماه باشد..! سوزانیدن کاه و پس مانده‌ی علوفات هم مربوط به فصل تابستان است، چند مورد را برای آن نیز اختصاص دهیم.؟ و دسته‌ سوم آتش سوزی ها را عمدی دانسته‌ است، که اتفاقا این مورد را درست فرموده‌ای، اما چرا اشاره‌ نکرده‌ای که چه افرادی می توانند چنین آتش سوزی هایی که منجر به فاجعه‌ی زیست محیطی شود را انجام دهند؟ مأموران مخفی و افراد آماده‌ به خدمت شماها در دورافتاده‌ترین روستاها مشغول انجام وظیفه‌ هستند! پس چرا نمی توانند دشمنان محیط زیست را هم شناسایی کند؟؟ یا اینکه همان مأموران شما مشغول انجام وظیفه‌ی سوزانیدن هستند..؟؟

بارها مردم بومی منطقه‌ شاهد انجام مانورهای نظامی بوده‌اند و به همین بهانه ده‌ها و بلکه صدها هکتار از جنگل های بکر و دست نخورده‌ این خطه‌ را آتش زده‌اند.. به بهانه‌ی پیدا کردن نیروهای اپوزسیونی که شاید در جنگل ها باشند بارها و بارها جنگل ها را آتش زده‌اند و مردم بومی نیز از خاموش کردن آن عاجز بوده‌اند.. نیروهای انتظامی قاطر قاچاقچیان را در جنگل ها با بارشان آتش زده‌اند و قاطر را مجبور به گردش در جنگل کرده‌اند تا بقیه‌ی جاهای دیگر هم آتش بگیرد.. نمی دانم خنده‌ دار نبوده‌ برایتان که دلیل آتش سوزی های عمدی را برای الحاق جنگل ها به زمین های کشاورزی ذکر کرده‌اید، مگر کسی چنین جرأتی دارد که در این مملکت قدمی از سیاست های دولت فراتر گذارد، مگر جنگل ها هم منبع درآمد برای مردم نیستند که شما و مأموران شما می خواهید این منبع درآمد را از مردم بگیرید.. از همه خنده‌دارتر اینکه مسأله‌ی قاچاق حیات وحش با آتش سوزی چه ارتباطی دارد..؟! مگر حیوانات می تواند در چنین اکوسیستمی ادامه‌ی حیات داشته‌ باشد؟ مگر کدامین گونه‌ی جانوری نادری در این جنگل ها زیست می کنند تا به خاطر آن از اواسط خرداد 89 تا آخر آبان 89 ، 678 مورد آتش سوزی را فقط در منطقه‌ی مریوان، بله فقط در منطقه‌ی مریوان ، به انجام رسانیده‌ باشید.؟!

برای اطفای آتشسوزی ها تقریبا می توان گفت که هیچ گونه اقدامی از سوی دولت خدمتگزار!!!!!! صورت نگرفته‌ است، اقدامات نهادهای دولتی به قدری ضعیف است که می توان آن را صفر به حساب آورد، حتی در برخی موارد مانع مردمی می شوند که به صورت خود جوش با همان وسایل بیل و شن کشی که به آن ها معرفی کرده‌اید، آتش ها را خاموش کنند و با آن ها برخورد می کنند..!! اما اگر دولت آنقدر امکانات و نیروی اطفای حریق را ندارد، پس همان نیروهای آتش افروز را اگر جمع کند، به طبیعت و اکوسیستم منطقه‌ خدمتی بزرگی کرده‌ است..

آقای "مرادی" شما که رئیس اداره‌ کل محیط زیست استان کوردستان معرفی شده‌اید، با سهمیه‌ی بنیاد شهیدی به همان دکترایی از نوع همان دکتراهایی که آقایون هم گرفته‌اند، مفتخر شده‌ای، و از سر سایه‌ی چاکر منشی سر از مدیر کلی چنین سازمانی در آورده‌ای.. تو که هنوز از عمق فاجعه‌ بی خبر هستی و امکانات سایر کشورها را همین امکانات اندک به کار گرفته‌ شده‌ را معرفی می کنی و شن کش و بیل را نشان از قناعت پیشگی خود در برابر چنین فاجعه‌ای قلمداد می کنی، پس لطفا برای کشورهای دیگر نسخه‌ی شن کش و بیل و قناعت نپیچید.! حالا چرا امکانات نداریم؟ ما که می خواهیم به قدرت هسته‌ای تبدیل شویم، اما قادر به اطفای چنین آتش اندکی (به قول شما) نیستیم.. ما که می توانیم تسلیحات به نیجریه‌ و فلسطین بفرستیم، اما چرا نمی توانیم آتش ها را خاموش نماییم..؟
شما که ادعا دارید برای فرهنگسازی اقداماتی انجام داده‌اید، کاش اضافه‌ می کردید که این کلاس های آموزشی را برای چه روستاهایی گذاشته‌اید، برای کدامین امامان جمعه‌، برای کدام دهیارها، و یا صدا و سیمای مختص به ولایت، چه اقداماتی انجام داده‌ است..؟ اگر مطلبی گفته‌ شده‌ باشد به طور عام بوده‌ نه به طور خاص و برنامه‌ای مخصوص برای تدابیر حفاظتی، که در این منطقه‌ به صورت اپیدمی درآمده‌ است.. دیگر نمی خواهم به مصاحبه‌ی جنابعالی با خبرگزاری جمهوری اسلامی اشاره‌ کنم، چون که آنقدر این معضل را کوچک قلمداد کرده‌ای، که وجدان بشریت از تحمل آن ناتوانند.. مخصوصا در آنجایی که اشاره‌ کرده‌اید که تنها 2/1 کلیومتر از جنگل های مریوان و سروآباد طعمه‌ی حریق شده‌اند..!
جناب مرادی حالا که ما شدیم مشکل و شماها شدین راه‌ حل، حدأقل در ارائه‌ی واقعیت ها و ارائه‌ی آمارها، اجحاف نکنید.. همانطور که با سایر اعضای باند زمین خواران از فرماندار مریوان، رئیس منابع طبیعی و سایر نیروهای اطلاعاتی و سپاهی دست به یکی کرده‌اید، و دست در دست هم گذاشته‌اید تا زمین های بایر کوردستان و آثار باستانی موجود در منطقه‌ را بالا بکشید و زیر سبیل آقایان بالادستانتان را چرب کنید، مطمئن باشید که به زودی جنایت شما در این حیطه‌ را رو می کنیم..

یک نوع تقلیل در ارائه‌ی آمارها و دو گونه گویی در گفته‌های آقایان مسوول، موج می زند! ناگفته‌ نماند که فرماندار مریوان آقای محمد قربان کیانی در طی مصاحبه‌ای با رادیو صدای ملت تعداد آتش سوزی ها را 83 مورد اعلام کرده‌ است، جناب فرماندار میزان خسارت 35 هزار هکتاری را 400 هکتار قلمداد می کند، هم چنان که قبلا مدیر کل منابع طبیعی استان نیز، این فیلم و عکس و خبرها را "اغراق آمیز" خوانده‌ بود..
از برکت سر شما و امثال شما، دریاچه‌ ارومیه‌، با سیاست ها و برنامه‌های نابجایتان به شمارش نفس های آخرش افتاده‌ است.. حالا می خواهید سکان سیاست هایتان جنگل های زاگرس باشد و با اهداف شوم خود آن ها را را آماج انهدام قرار دهید.! و پس از این پروسه‌ حتما نوبت جنگل های شمال است.. واقعا برای این خدمت رسانی شما و امثال شماهای خدمتگزار!!!!!!!! بایستی جایزه‌های جهانی تعیین شود..! دیگر با این اقداماتی که انجام می دهید قطعا آقایانتان هنگامی که به این خطه‌ بخواهند وارد شوند از کدامین طبیعت تعریف و تمجید کنند، به جای نوید دادن از طرح ها و صنایع بزرگ تولیدی..!

پی نوشت:
منبع مصاحبه‌ها:
رادیو زمانه، تاریخ انتشار: 26/8/89، با آدرس اینترنتی: http://www.zamahang.com/podcast/2010/20101112_MinooSaberi_KheyrollaMoradi_Kordestan_Site.mp3
خبرگزاری جمهوری اسلامی تاریخ 24/8/89، کد خبر: 30076226 با آدرس اینترنتی: http://www.irna.ir/NewsShow.aspx?NID=30076226